footsteps of Sisera, the leader of the terror of the Israelites Shardana
within the confines odierni di Israele le tracce dei guerrieri Shardana, il popolo del mare strettamente legato ai sardi dell’antichità. Una tesi per molti versi già nota, che li vede protagonisti di episodi storici rilevanti in quello che allora - parliamo di oltre tremila anni fa - era l’estremo oriente, e confortata da numerosi studi. Una tesi che ora sembra prendere ulteriore forza con il lavoro di un archeologo israeliano, Adam Zertal dell’università di Haifa, autore di un libro su un mitico condottiero dell’epoca, Sisra in ebraico, intitolato «Il segreto di Sisara», appena pubblicato. Ma qual era il segreto di questo oppressore dei figli di Israele citato anche nella Bibbia? Secondo lo studioso, Sisara era il capo degli antichi Shardana, meeting an army in the employ of Labin Canaanite king, who could count on no less than 900 wagons, with whom he held in check a vast territory that came from the hills of Caramel to the lake of Galilee. A general whose dominance ended with a military defeat at Megiddo, the hand of the leader of the Israelite prophetess Deborah and Barak. It is always the Bible tells us that that day Sisera was betrayed and killed by a woman, Jael, who considered her friend. Now, to shed light on this mysterious character, tremiladuecento years later, comes the publication of Adam Zertal, the result of twenty years of excavations and research in one of the most enigmatic archaeological sites in Israel: the ruins of El-Ahwat, on a hill dominating the Via Maris, the artery at the time of the Pharaohs already led from the Mediterranean coast to the plain of Megiddo (the Armageddon of the apocalyptic prophecies) and to the Galilee. From the integrated study of archaeological finds of Egyptian hieroglyphs, various documents and the biblical text, Zertal, ANSA in an interview yesterday, suggests that El-Ahwat nuragica was a fortress - the largest in the area, its time - built by Shardana: precisely the people of navigators and warriors who came from Sardinia. They were enemies of the Egyptians, who presented them with a helmet on which stands two horns. But then, after they were defeated and subdued, agreed to become servants e presidiare per loro conto località strategiche. Diventarono, in una parola, mercenari. Il nome Saisara, dice lo studioso israeliano, non è semitico ma anzi evoca radici shardana. A riprova di ciò, Zertal cita reperti nuragici di Creta che menzionano una figura religiosa chiamata Saisara. «Chi costruì El-Ahwat doveva essere un megalomane», dice Zertal, riferendosi alle peculiarità di questo sito di cui oggi restano solo rovine. Le sue mura erano spesse dai 5 ai 7 metri, la forma esterna ondulare, sconosciuta in quella regione. «Un’architettura del genere - dice l’archeologo - esisteva allora solo in Sardegna e in Corsica. Ne deduco che fu importata dai combattenti Shardana». È davvero così? Non resta che girare la domanda all’archeologo Giovanni Ugas, dell’Università di Cagliari, autore di numerosi studi e pubblicazioni sugli antichi Shardana (l’editrice Fabula dovrebbe pubblicare un suo libro sull’argomento il prossimo anno). Una testimonianza diretta, quella di Ugas, perché verificata proprio sul campo, negli scavi di El-Ahwat, dove nel corso degli ultimi quindici anni l’archeologo cagliaritano si è recato più volte con un gruppo di studenti universitari. «Conosco bene quel sito - dice Ugas - perché abbiamo lavorato fianco a fianco con Zertal negli scavi di El-Ahwat. Purtroppo, la difficile situazione politica di quei luoghi ci ha costretto, una decina d’anni fa, a sospendere la nostra field presence, particularly for the safety of students. With Zertal relations are still very narrow, then came in Sardinia several times. And I've recently published an essay on ancient Shardana in the book "In the Hill Country, and in the Shephelah and in the Arabah (Joshua 12: 8)", published in Jerusalem. " But you can say, as the Israeli archaeologist, that we are in the presence of a fortress nuragica miles and miles away from Sardinia? "The issue is quite complex. I think there are similarities - Ugas says - but it is quite common in that area of \u200b\u200bthe eastern Mediterranean, finding influences in architecture from from the western sector, and I refer especially to Sardinia and Corsica. And these influences have occurred owing to the movements of the peoples of the sea, among which are precisely the ancient Shardana. As for the origin of this people there are different schools of thought, I contend that for me came from Sardinia. And Sisera was really Sardinian-Shardana? "On this we agree among scholars. I was not sure. " - Paul Merliniinsights on Israeli website
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